הקלטת שירה באולפן

עודכן ב: 1 נוב 2018

הקלטת שירה הינה אלמנט מרכזי וחשוב כמעט בכל הפקה של שיר. במאמר זה נעסוק בהיבט האומנותי וגם הטכני של ביצוע הקלטת שירה באולפן הקלטות מקצועי או ביתי, סוגי מיקרופונים ואלמנטים נוספים הקשורים להקלטה עצמה.

הגישה הנפוצה ביותר כיום בהקלטת ערוץ שירה היא שימוש במיקרופון מסוג קונדנסר עם ממברנה גדולה, המספק סאונד שירה רחב ועשיר בכל תחום התדרים ומאופיין ברגישות גבוהה לכל ניואנס. סוג נוסף של מיקרופונים בהם משתמשים לעיתים הם מיקרופונים דינאמיים (נפוצים לרוב על הבמה) כאשר אלו מאופיינים ברגישות נמוכה יותר, דורשים לרוב שירה קרובה יותר פיזית למיקרופון עצמו ומסוגלים לקבל עוצמות חזקות יותר מבלי להיכנס למצב של רוויה. סוג שלישי של מיקרופנים הנמצאים בשימוש (או נכון יותר חזרו לשימוש בשנים האחרונות) הם מיקרופונים מסוג Ribbon המאופיינים בסאונד חם ועגול יותר, מעט כהה וחסר תדרים סופר גבוהים אך עם צליל עשיר. מיקרופנים אלו היו בשימוש רב בעבר לפני פיתוחם של סוגי המיקרופונים האחרים ובגלל אופיים המיוחד חזרו לאופנה ובגדול. ניתן למצוא מיקרופונים אלו גם בהקלטות של כלי נגינה שונים. השימוש במיקרופונים אלו יבוא לעיתים קרובות ביחד עם שימוש בסוג אחר של מיקרופון בו זמנית. בשלב זה חשוב לציין כי בכל אולפן הקלטות מקצועי ניתן למצוא לרוב מגוון רחב של מיקרופונים מסוגים שונים ומדגמים שונים. אלמנט זה מאפשר לטכנאי ולמפיק לבחון איזה מיקרופון יתאים ביותר להקלטה של זמר מסויים בהתאם לגוון הקול שלו ולאופי ההקלטה הרצוי והמתאים לאותו שיר והפקה ספציפיים. המיקרופון הנבחר ימשיך בדרכו ויתחבר לקדם-מגבר שמטרתו היא הגברת עוצמת הסיגנאל לפני הכניסה לממירים ולמערכת ההקלטה. גם כאן ישנם סוגים רבים ומגוונים של קדם מגברי מיקרופון בטכנולוגיות שונות איתם ניתן להגיע לכל מיני גוונים שונים של סאונד. לעיתים נשתמש במכשיר הקרוי קומפרסור לאחר קדם המגבר ולפני מערכת ההקלטה אשר תפקידו לצמצם את הטווח הדינאמי ולוודא שלא נכנס חזק מדי (או חלש מדי) מבחינת עוצמה להקלטה. קומפרסורים מסוגים שונים גם הם משפיעים באופנים שונים על הסאונד המוקלט ומאפשרים לנו "לצבוע" אותו בכל מיני דרכים. עד כאן על קצה המזלג בהיבט הטכני, שעליו כמובן ניתן להרחיב עוד המון (ונעשה זאת במאמרים נפרדים), אך הדבר החשוב ביותר לזכור הוא כמובן לא להתפשר על איכות ההקלטה ולחפש את שרשרת ההקלטה הנכונה ביותר לנו ולהפקה. בהיבט האומנותי הקלטת שירה דורשת ריכוז רב ראשית מהזמר עצמו, וכמובן גם מהמפיק והטכנאי. המפיק אחראי לוודא שהטקסט מוגש ומוקלט כפי שהוא רואה לנכון גם בהיבט הווקאלי וגם הטכני. טכנאי הקלטה אשר מקיים את הסשן אחראי לוודא שעוצמות ההקלטה תקינות ונכנסות כפי שצריך למערכת ההקלטה, וכמו כן לוודא שהסאונד מוקלט באופן הרצוי ובהתאם להנחיות של המפיק מבחינת ה"צבע", כמות הקומפרסיה וכו'. הסיטואציה הבריאה ביותר להקלטת שירה בהיבט הטכני כוללת חדר הקלטה נפרד ומבודד המאפשר לשיר ולנטר את השירה מחדר הבקרה באופן מפורט, אקוסטיקה המתאימה להקלטת שירה (לרוב יבשה ללא החזרים מרובים אלא אם קונספטואלית מעוניינים בחלל מהדהד), מבחר מיקרופונים קדם מגברים וציוד נלווה המאפשר לבחור את הגוון המתאים ביותר, טכנאי הקלטה מנוסה שמבטל את הצורך בהתעסקויות טכניות ומאפשר לאומן להתמקד בשירה עצמה ולא בעניינים שמסביב. כאשר מבצעים הקלטת שירה באולפן ביתי - התנאים לרוב פחות אופטימאליים. פחות ציוד עומד לרשותנו ואין לרוב מגוון רחב של אפשרויות המאפשרות לנו בחירה והתאמה. בנוסף הסביבה האקוסטית לרוב פחות אידיאלית גם מבחינת ההחזרים ואופי החדר וגם מבחינת בידוד רעשי הסביבה מבחוץ. מעבר לכל אלו לרוב ההקלטה תתבצע בחלל אחד ותחייב אותנו לעבוד עם אוזניות וללא יכולת לנטר את הסאונד כפי שצריך תוך כדי הקלטה. על המלצותינו לגבי נושאים אלו נרחיב במאמר נפרד על האולפן הביתי. ישנם מקרים מסויימים בהם השירה מוקלטת באולפן הקלטות ביתי או בסיטואציה פחות אופטימלית אבל בוחרים להשתמש בה בכל זאת בגלל אופי מסויים של סאונד המתאים להפקה או בגלל טייק מצויין ברמת הביצוע, מעדיפים לשמור את האינפורמציה הזו ולא להקליטה מחדש, אך חשוב לקבל החלטה זו מתוך נאמנות לטובת ההפקה והשיר - ולא כאלמנט חסכוני שלאו דווקא יתן את התוצאות הטובות ביותר. במאמרים הבאים נפרט בין היתר על ציוד ההקלטה עצמו ונעבור על כמה דוגמאות לציוד בו אנו משתמשים באולפנים שלנו לצורך הקלטות שונות.